Rijk worden door apps te bouwen? Vergeet het maar

Joost van Dijks weg naar succes kan zo in een jongensboek. Als de jongen uit Doorwerth op zijn twaalfde een iPhone van zijn vader krijgt, leert hij zichzelf programmeren voor het besturingssysteem van Apple. Een paar jaar later, tijdens zijn eindexamenjaar, knutselt hij in de avonduren zijn eerste app in elkaar: Notifyr, dat het mogelijk maakt WhatsAppjes en sms’jes op Applecomputers te ontvangen. Al snel na de lancering wordt de app een hit en bezorgt de toen nog minderjarige ontwikkelaar genoeg geld om de auto van zijn dromen te kopen.

Succesverhalen als dat van Van Dijk hebben een “goudkoorts” in de app-industrie veroorzaakt, schrijft het Britse onderzoeksbureau VisionMobile in een recent rapport. Ontwikkelaars beproeven massaal hun geluk op de ogenschijnlijk lucratieve app-markt. Maar hun aantal is zo groot dat “het zeer onwaarschijnlijk lijkt dat de markt hen kan blijven ondersteunen”.

Straatarme ondernemingen
Hoewel de sector razendsnel groeit (dit jaar wereldwijd 27 procent), komt 90 procent van de totale omzet bij 12 procent van de ontwikkelaars terecht. Dat zijn de lucky few: grote bedrijven als WhatsApp, maar ook onafhankelijke ontwikkelaars die een digitale goudader hebben aangeboord. De bekendste is misschien wel de Vietnamese ontwikkelaar Dong Nguyen, die uit het niets miljonair werd met het simpele spelletje Flappy Bird. Maar denk ook aan Mojang, de ontwikkelaar van blokkenspel Minecraft, de populairste app van het moment, dat maandag voor 2,5 miljard dollar werd overgenomen door Microsoft.

Aan de onderkant van de welvaartspiramide bevindt zich een enorm aantal straatarme ondernemingen. Van de ontwikkelaars die aangeven geld te willen verdienen met hun apps, haalt 47 procent een omzet van nul tot 100 dollar per app per maand, aldus VisionMobile. Het niveau daarboven bestaat uit 22 procent van de ontwikkelaars met een maandomzet van 100 tot 1.000 dollar per app. Dat bedrag is bijna nergens ter wereld toereikend om de personeelskosten van te betalen, aangezien gemiddeld drie mensen aan een app werken. Bij elkaar opgeteld verdient bijna 70 procent van de ondernemingen in de app-industrie te weinig om levensvatbaar te zijn, concludeert het bureau.

Het is niet verwonderlijk dat zoveel ontwikkelaars zich op de app-markt storten. Het bouwen van een eenvoudige app kost bijna niets, heel veel mensen kunnen het, en de potentiële opbrengsten zijn enorm.

Behalve arbeidsloon zijn er nauwelijks kosten: tegen een vergoeding van 80 dollar per jaar kan iedereen een oneindig aantal apps in Apple’s App Store aanbieden. Tel daarbij op dat de online winkels van Apple en Google samen een markt van anderhalf miljard smartphonegebruikers vertegenwoordigen, en je begrijpt waarom de appwinkels worden overspoeld door goedkope apps.

Aan de vraagkant lijkt de behoefte aan apps zo langzamerhand over het hoogtepunt. Adviesfirma Deloitte becijferde onlangs dat 31 procent van de smartphonegebruikers in Groot-Brittannië geen apps downloadt, ten opzichte van een vijfde vorig jaar. Het gemiddeld aantal gekochte apps daalde van 2,32 vorig jaar naar 1,82. Een ander recent onderzoek toont aan dat smartphonegebruikers wereldwijd nog maar vier favoriete apps hebben waaraan ze 75 procent van hun tijd op de smartphone spenderen. Exacte cijfers over De Nederlandse markt zijn er niet, maar volgens Daan Witteveen, technologiepartner van Deloitte, volgen wij de Britse trend.

Zombieapps
Het gevolg van de verzadiging van de appmarkt? Appwinkels vol zogenoemde ‘zombieapps’. Niet dood, maar zeker ook niet levend, want niemand die ze downloadt. Volgens de meeste schattingen behoort zo’n 80 procent van de apps in Apple’s App Store tot deze categorie. Dat komt neer op zo’n 1,2 miljoen apps die nooit of bijna nooit worden gedownload.

Sjors Provoost is zo’n ontwikkelaar met meerdere zombieapps op zijn naam. De 32-jarige Utrechter streeft ernaar een app te bouwen waarvan hij kan rondkomen, maar gelukt is dat nog niet. Noodgedwongen klust hij bij als software-ontwikkelaar voor kleine bedrijven.

Met zijn eerste app, iSimplifiedChinese, kunnen gebruikers hun uitspraak van een Chinees woord testen op echte Chinezen. Provoost had daarvoor “een mannetje in Shenzhen” ingehuurd die eenmaal per dag een uur woorden beoordeelde. De app werd duizenden keren – gratis – gedownload, een paar honderd mensen hebben een woord ingesproken en slechts “een of twee” mensen kochten een bundel van 8 euro. Juist met die bundels had Provoost gehoopt geld te verdienen.

Bron: NRCQ

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
Copyright © 2012-2014. Gratis Apps-Downloaden.nl - Hier alle gratis Apps snel en simpel downloaden.